Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

Hyvästi jenkkikilot!
Päivitetty 13.04 2011
klo 20:01

HIPPOTAAMUS INKKU-KINKKU
Päivitetty 07.03 2009
klo 09:36

pikkuisenpaksu
Päivitetty 11.12 2008

Rakkauskiloja
Päivitetty 11.11 2011

Elämän roiskeita
Päivitetty 24.08 2015
klo 22:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Ylipaino & lihavuus - miksi sitä tulee?

Ylipaino ja lihavuus

Nykyinen elämänmuoto ja elintavat ovat lisänneet ylipainoisuuden ja lihavuuden yleistymistä.

Lihavuuden syynä se yksinkertaisesti se, että energiaa on saatavilla yllin kyllin, mutta energian luonnollinen kulutus ei tapahdu enää normaalisti, arkiliikuntana, koulu- tai työmatkoina jne. Kasvaneet ruokapakkaus- ja annoskoot huijaavat helposti syömään enemmän. Runsaasti rasvaa ja sokeria sisältävät valmisruuat ovat edullisempia kuin kevyemmät ja terveellisemmät vaihtoehdot. Arkiliikunnan vähentyminen ja televisio oheislaitteineen sekä tietokoneen internetteineen pakottavat istumaan tuntikausia paikallaan. Kulutus on vähentynyt ja ruuan saanti lisääntynyt. Lisäksi lisääntynyt kiire ja stressi pakottavat helposti valitsemaan niitä vaihtoehtoja, joita saa nopeimmin ja helpoimmin. Rankan työpäivän jälkeen ei jakseta tai viitsitä enää lähteä liikkumaan.

Kun ylipainoa alkaa tulla, ensin on kysymys lähinnä esteettisestä haitasta, joka toisille on tärkeämpi ja toisille. Tällöin ei yleensä ole mitään terveysriskiä. Mutta kun paino alkaa yli 30 BMI, niin silloin puhutaan yleisesti jo vakavasta terveyshaitasta, liikalihavuudesta, koska mm. diabetes, verenpaine, nivelsairaudet, uniapnea ja jopa syöpä, voivat uhata.

Ylipaino (BMI on yli 25) voivat tuoda jo ennen vakavampia sairauksia myös muita haittoja, kuten työkyvyn alentumista, työkyvyttömyyttä, lisääntyneitä poissaoloja työstä sairauden vuoksi sekä myös uupumista. Lisäksi ylipaino yhdistettynä rapakuntoon lisää huonoa ennustetta, joten nyt on hyvä aika kääntää suunta kohti parempaa oloa.

Pienikin ylipainon pudotus, 5-10%, voi muuttaa merkittävästi tulevaisuuttasi. Suuremmat liikalihavuuden riskit vähenevät ja olet entistä virkeämpi ja terveempi. Nyt siis alkaa elämäntaparemontti ja pian saat motivoivia tuloksia.


Ylipaino liittyy seuraaviin sairauksiin:

Sydän- ja verisuonitaudit
- sepelvaltimotauti
- aivohalvaus
- kohonnut verenpaine
- sydämen vajaatoiminta

Aineenvaihduntasairaudet
- diabetes
- korkea kolesteroli
- kihti

Ruuansulatuskanavan sairaudet
- refluksi
- sappikivitauti

Nivel- tuki ja liikuntaelinsairaudet
- nivelongelmat, nivelrikko
- kihti

Eräät syöpätaudit

Muita sairauksia
- virtsan karkailu
- uniapnea
- nefroottinen oireyhtymä

Muita vaikutuksia
- työuupuminen
- sosiaaliset ja henkiset paineet

Normaalipainon hyödyt
- pienentyneet sairausriskit
- energia ja jaksaminen
- henkinen hyvä olo

 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.