Vinkit ja faktat
Ylipaino ja liikalihavuusElämäntaparemonttiTavoitteen asettaminenPainonhallinta - myytit ja faktatTyövireysMotivointiParhaat laihdutusmetoditTehokkaan kiinteytymisen avaimetTavoitteena bikinivatsa15 parasta dieettivinkkiä5 yllättävää syytä miksi paino nouseeMillä taltutat makeanhimosi? Lue parhaat vinkit!Ihmedieettiä ei ole olemassa11 myyttiä aineenvaihdunnasta8 tapaa pudottaa painoa työpaikalla3 pikadieettiä ja niiden vaikutuksetTotuus 10 laihdutusmyytistä10 tapaa pudottaa ilman dieettiäNäin vältät lihomisen joulunaikaanPainonpudotuksen riemuja5 helppoa tapaa pudottaa painoaHerkuttelu seis - lue 8 vinkkiä!Vältä näitä dieettien piirteitä!Jumittaako paino - lue syyt!Näin vähennät ylensyöntiä - 7 vinkkiä!Irti sokeririippuvuudesta8 askelta terveellisimpiin elämäntapoihinMillainen laihduttaja olet - lue vinkkisi!Vältä näitä kesäherkkuja!Parhaat ja huonoimmat kesädrinkitTässä tulevat 8 suosituinta dieettiäOvatko laihdutuslääkkeet turvallisia käyttää?Kävele itsesi kuntoon – lue vinkit!Kilot kuriin myös töissä!5 myyttiä kaloreistaVältä näitä pikkujoulujen kaloripommeja!Pari kiloa kevyemmäksi - lue vinkit!7 vinkkiä kevyempään oloonOnnistu painonpudotuksessa – 6 vinkkiä!Pudota painoa kekseliäillä keinoillaNäitä ruokia vähentämällä laihdutNäin paino putoaa nopeasti - lue vinkit!Näin vältät turhat kalorit!Miksi täysjyvä on niin hyvää laihduttajalle?5 helppoa keinoa syödä terveellisesti ilman kalorien laskemistaHoikempi vyötärö näillä ruoillaVesi - näin se vaikuttaa kehoosiKaikenmaailman dieetit - laihduttavatko ne?10 keinoa saada hoikempi vatsaNäin laihdut kilon viikossa – kokeile tätä dieettiä!Miten voi päästä laihdutusleikkaukseen?Kesäkilot pois - tuloksia kahdessa viikossa!Älä syö näitä aamiaisella!Eroon stressisyömisestäVältä näitä hiilareita!Laihduttaja - älä anna juuston lihottaa!Näin rajoitat kalorinsaantiasiTiesitkö näiden jouluherkkujen kalorimääriä?Näin aloitat laihdutuksen – 15 helppoa vinkkiä!Vauhtia aineenvaihduntaan - 15 vinkkiä!Millainen levite leivälle – lue vinkit!Laihduttaja - näin saat riittävästi kuituaMitä kalorit ovat ja miten ne kuluvat?
Blogit

askel kevyemmäksi
Päivitetty 03.01 2010
klo 16:21

Kymmenen kiloa pois neljässä kuukaudessa
Päivitetty 11.03 2012
klo 16:22

Nyt riittää!!
Päivitetty 01.06 2008
klo 16:52

Jojo laihduttajan elämää
Päivitetty 15.06 2012
klo 17:55

Ikuisuusprojektiko?
Päivitetty 26.06 2008
klo 19:03

Keskustelut

Oululaisia painonpudottajia
Uusin viesti 05.04 2018


Ryhmään laihtujia!
Uusin viesti 11.10 2017


-30kg pudottajia?
Uusin viesti 30.03 2017

Totuus 10 laihdutusmyytistä



Totta vai tarua: Lihot jos syöt illalla eikä kofeiini ole hyväksi sinulle. Nämä ovat muun muassa laihdutusmyyttejä, jotka murrettiin viime keskiviikkona vuosittaisessa laihdutuskonferenssissa Chicagossa, Yhdysvalloissa.

Tässä 10 muuta myyttiä, jotka tohtori Christine Rosenbloom mursi konferenssissa sekä totuus niiden takana.

1. Illalla/yöllä syöminen lihottaa


Totuus: kaloreilla on merkitystä, ei sillä milloin ne nautitaan. Rosenbloomin mukaan tähän myyttiin ei ole olemassa todisteita, sillä tehdyt suppeat kokeet epäselvillä tuloksilla ja eläintestit eivät riitä hänen mukaansa todisteeksi.

2. Vältä ruokia, joilla on korkea glekeeminen indeksi (nopeat hiilihydraatit)


Totuus: glykeemistä indeksiä voi hyödyntää, kun haluaa tasapainottaa ruokavaliotaan, mutta siitä ei kannata tehdä ainoaa strategiaansa laihdutuksessa tai sokeritasapainon tarkkailussa, Rosenbloom sanoo.

3. Makea maissisiirappi lihottaa


Totuus: maissisiirapissa ei ole mitään sen vaarallisempaa kuin tavallisessa sokerissakaan, Rosenbloom toteaa. Yhdysvaltain lääkäriyhdistys tuli hiljattain johtopäätökseen, että makea maissisiirappi ei vaikuta lihomiseen muuten kuin kaloreillaan.

4. Kofeiini on epäterveellistä


Totuus: Rosenbloomin mukaan on olemassa todisteita siitä, että kofeiini saattaisi vaikuttaa positiivisesti joihinkin sairauksiin, kuten kihtiin ja Parkinsonin tautiin piristävän vaikutuksensa ohella.

Kofeiinin säännöllinen käyttö ei aiheuta myöskään nestehukkaa, mutta erityisen varovainen tulisi olla etteivät lapset nauttisi liikaa kofeiinia.  

5. Mitä vähemmän rasvaa syöt, sen parempi


Totuus: Joillekin ihmisille rasvojen laskeminen ja seuraaminen saattaa olla avuksi laihduttamisessa, mutta pelkästään siihen ei pitäisi tukeutua, Rosenbloom kertoo.

Ihmiset, joilla on sydänsairaus, diabetes tai metabolinen oireyhtymä voivat hyötyä lisäämällä ruokavalioonsa hyvien, kertatyydyttyneiden, rasvojen määrää ja vähentämällä hiilihydraatteja. Rasvojen kokonaismäärää ei kuitenkaan tulisi lisätä, vaan vaihtaa ainoastaan rasvan tyyppiä.

6. Välttääksesi natriumia, vältä suolaiselta maistuvia ruokia ja käytä merisuolaa pöytäsuolan sijaan.


Totuus: Makuaistisi ei aina erota natriumia eivätkä merisuola tai muut gourmet-suolat ole tavallista pöytäsuolaa terveellisempiä.

Teelusikallinen merisuolaa sisältää vain hiukan vähemmän natriumia kuin sama määrä pöytäsuolaa ja tämä johtuu vain siitä, että sen koostumus on karkeaa jolloin lusikalliseen mahtuu vähemmän itse suolaa.

7. Runsas veden juonti laihduttaa


Totuus: Ei ole olemassa todisteita siitä, että runsas veden juonti auttaisi pudottamaan kiloja.

Ruoat, jotka sisältävät vettä, kuten keitot, saavat sinut kylläiseksi, mutta pelkällä vedellä ei ole todettu olevan samaa vaikutusta. Ihmisen jano- ja nälkämekanismit ovat kaksi eri asiaa, Rosenbloom toteaa.

8. Täysjyvävilja on aina terveellisempää kuin raffinoitu eli puhdistettu valkoinen vilja.


Totuus: Täysjyvät ovat terveellinen vaihtoehto, mutta raffinoitua viljaa ei pidä jättää kokonaan pois. Rosenbloomin mukaan on hyvä syödä molempia sopivassa suhteessa.

Valkoista viljaa ei siis pidä korvata kokonaan täysjyvällä vaan puolet riittää. Monet teollisesti käsitellyt viljat sisältävät lisättyjä ravintoaineita, kuten foolihappoa, erilaisia B-vitamiineja ja rautaa,  jotka ovat myös terveellisiä.

9. Sokeri aiheuttaa käytöshäiriöitä lapsilla


Totuus: Kannattaa tarkistaa käsityksensä sokerin ja lasten käyttäytymisen yhteydestä.

Rosenbloom toteaa, että usein lasten yli-aktiivisuus, joka liitetään sokeriin on itseasiassa enemmän kiinni itse tapahtumasta kuin sokerista.

10. Proteiini on huippu-urheilijoiden tärkein ravintoaine.


Totuus: On totta että huippu-urheilijat tarvitsevat enemmän proteiinia kuin ´tavalliset´ ihmiset, mutta he eivät tarvitse sitä niin paljon kuin he luulevat, Rosenbloom selvittää. Hänen mukaansa useimmille paljon urheileville riittäisi todennäköisesti pelkkä ruoasta saatu proteiini eikä lisäravinteita tarvittaisi.


Aiheesta kirjoitti CBS News 29.10.2008 ´The truth behind 10 diet myths´.

                                                                    Noora Dahmane
 
Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?  >
Ensikertaa täällä?
Rekisteröidy  >
 
 
Tilaa Pudottajien uutiskirje!

Saat maksuttoman uutiskirjeemme sähköpostiisi pari kertaa kuukaudessa.

Anna e-mailosoite

Vahvistus

Tilaa uutiskirje  > Peru uutiskirje  >
 
Tutustu Pudottajat
-palveluun! Lue Pudottajista
 
 
 

Pikakysely

Aiotko osallistua kevään/kesän aikana johonkin yleiseen liikuntatapahtumaan, esim. Likkojen lenkki?
Kyllä osallistun.
Harkinnassa.
En tänä vuonna.
En aio, ei kiinnosta.